10 nejčastějších otázek pacientů k eReceptu
Od 1. ledna 2018 lékařům, kteří předepisují léky, vznikla plošně povinnost vydávat recepty v elektronické podobě, tzv. eRecepty. Nová povinnost s sebou přináší i celou řadu otázek. Přečtěte si odpovědi na deset nejčastějších otázek ze strany pacientů.
1. Co je to vlastně eRecept?
eRecept je elektronická forma předpisu léků – receptů, kterou lékař vypisuje na počítači či obdobném elektronickém zařízení a prostřednictvím internetové sítě ukládá do Centrálního úložiště elektronických receptů (CÚER).
V několika možných (nejen) elektronických podobách ho pak po dohodě na konkrétní formě předává pacientovi, a ten následně lékárníkovi.
2. Co je tzv. identifikátor eReceptu?
Identifikátor eReceptu je pro fungování systému důležitý 12místný identifikační kód, který má u eReceptu dvojí podobu, a to jednak alfanumerickou (v podobě kombinace číslic a písmen), a jednak ve formě čárového kódu.
Třetí a nepovinnou podobou identifikátoru je i tzv. QR kód, čtvercová „mřížka“, jejíž výhodou je, že v ní může být zakódováno i více informací, než je v čárovém kódu. Informace z QR kódu umí načíst speciální čtečka, nebo aplikace propojená např. s fotoaparátem mobilního telefonu.
3. Bude možné dostat nadále i tištěnou verzi předpisu receptu?
Ano, pacient má právo žádat po lékaři, aby mu vystavil tzv. papírovou průvodku, na které uvidí prakticky stejné údaje, jako na původním papírovém receptu. Na papírové průvodce je napsaný identifikátor eReceptu, název léku i jeho dávkování.
Lékárníkům tato papírová průvodka usnadní práci nejen v případě problémů s načítáním elektronického receptu. Zároveň existují i výjimečné případy, kdy lékař bude moci vystavit i pouze listinnou verzi receptu.
4. V jaké podobě eRecept pacient dostane?
Kromě výše zmíněné vytištěné papírové průvodky lékař může po dohodě s pacientem vystavit recept formou e-mailové zprávy, SMS zprávy, dále také prostřednictvím speciální webové či mobilní aplikace.
Elektronická forma receptu je výhodná zejména při opakované žádosti o předpis léků, jejichž užívání je dlouhodobé a nevyžaduje osobní návštěvu pacienta u lékaře.
5. Jak dlouho vystavený eRecept platí?
Doba platnosti eReceptu zůstává stejná jako u původních papírových receptů, což je 14 kalendářních dní ode dne jeho vystavení. Ale pozor, například recepty na antibiotika a chemoterapeutika je nutné uplatnit do 5 kalendářních dní. Dále také léky na recept, který obdrží pacient na pohotovosti, je nutné vyzvednout mnohem dříve – 1 den následující po dni vystavení.
A naopak u tzv. „opakovacího receptu“ je jeho platnost, nestanoví-li ji lékař jinak, 6 měsíců, nejdéle však 1 rok od jeho vystavení. V případě, kdy je například obecně známa delší objednací lhůta léku, nebo po dohodě s pacientem, může lékař dobu platnosti eReceptu prodloužit.
6. V čem jsou hlavní pozitiva eReceptu?
S vývojem elektronických technologií je při jejich využívání poukazováno na ekologickou úspornost, což ovšem platí hlavně v případě, kdy není eRecept vystavován formou papírové průvodky.
Z pohledu pacienta však může docházet k úspoře času, zejména při dlouhodobém užívání některých léků, jako je např. antikoncepce, či léky proti alergii, jejichž výpis nyní již pokaždé nevyžaduje návštěvu lékaře.
7. Co se stane, když lékaři nepůjde internet? Pacient recept nedostane?
Pacient se nemusí obávat, že by recept nedostal. V případě výpadku internetu může lékař uplatnit jednu z výjimek, která připouští vydání receptu v papírové podobě.
8. Co když bude v eReceptu chyba?
V praxi se pacient může setkat se dvěma situacemi, které ho mohou znejistět. V jednom případě se bude jednat o chybu, v tom druhém půjde jen o dodatečnou nápravu původní chyby ze strany lékaře.
Výjimečně se může totiž stát, že pacient obdrží jiný lék či lék v jiné formě dávkování, než je uvedeno na papírové průvodce, či v e-mailu. Pro lékárníka je totiž závazná poslední elektronická verze eReceptu, a tu mohl při zjištění chyby lékař dodatečně opravit. Zpravidla by však měl o této opravě pacienta bezprostředně informovat.
V případě, kdy však dojde k prokazatelné chybě při vystavení eReceptu, je nutné se spojit s lékařem, aby chybu opravil, jinak lékárník nebude moci léky vydat.
9. V které lékárně je možné léky z eReceptu vyzvednout?
Léky z elektronického receptu si pacient může vyzvednout v libovolné lékárně. Není přípustné, aby pacienta kdokoli posílal do konkrétní lékárny. V e-mailu, v SMS či na papírové průvodce rovněž nesmí být umístěna žádná reklama na konkrétní léky, zdravotnická zařízení nebo lékárny.
10. Kde najít další spolehlivé informace o eReceptu?
Nejen pacienti, ale i lékaři a lékárníci mohou najít odpovědi na další své otázky na specializovaném webu: www.epreskripce.cz Tyto webové stránky spravuje přímo SÚKL (Státní ústav pro kontrolu léčiv) a jsou zde publikovány novinky i shromažďovány podobnější informace či odkazy na další související stránky, včetně odkazů na webové a mobilní aplikace eReceptu.
Lze očekávat, že eRecept do budoucna ještě dozná řady změn, kdy budou postupně zapracovány náměty a připomínky lékařů i kritiků z řad veřejnosti. Výše popsané principy jeho fungování však v základu zůstanou velmi pravděpodobně stejné, či velmi podobné.